Må jeg slukke for fjernvarmemåleren, fx i forbindelse med en renovering?
Du må aldrig frakoble din varmemåler fra strømforsyningen. Hvis måleren har været slukket i en periode, er vi nødt til at beregne et forbrug for den periode, måleren har været slukket. Hvis du skal renovere din ejendom eller rive huset ned, og derfor er nødt til at slukke for strømmen, skal du sende en e-mail til Gentofte Gladsaxe Fjernvarme først. Gentofte Gladsaxe Fjernvarme kan sætte et batteri i din måler, mens du har slukket for strømmen i forbindelse med renoveringen. På den måde betaler du kun for den varme, du benytter i perioden. Når du er færdig med renoveringen og igen kan tilslutte strømmen, skal du sende en e-mail til Gentofte Gladsaxe Fjernvarme, så vi kan fjerne batteriet, da det kun er en midlertidig løsning. Du kan sende din e-mail til info@ggfjernvarme.dk
Du kan læse mere i leveringsbestemmelserne pkt. 11 ”Måling af fjernvarmeforbrug”.
Hvad koster fjernvarme i Gentofte?
På vores takstblad kan du se de aktuelle priser på fjernvarme fra Gentofte Fjernvarme. Den samlede pris afhænger af dit forbrug, og hvor godt dit radiatorsystem er reguleret. I takstbladet kan du også se, hvilke elementer prisen er sammensat af. Hent seneste takstblad her.
Hvordan betaler man for fjernvarme?
Fire gange om året sender vi en aconto-regning baseret på dit varmeforbrug de foregående år. Hvert år ved årsskiftet fjernaflæser vi din måler og opgør dit faktiske forbrug. Har du brugt mere end forventet, betaler du det ekstra – har du brugt mindre, bliver det modregnet på næste aconto-regning. Opgørelsen over årets forbrug modtager du i midten af januar.
Se dine seneste regninger i eForsyning.
Se en forklaring af din varmeopgørelse for hele året.
Jeg har solgt min bolig – hvem skal jeg informere om hvad?
Hvis du har solgt dit hus gennem en ejendomsmægler, sørger denne typisk for at give os besked. Men tjek for en sikkerheds skyld, at vi får alle de nødvendige oplysninger. Det er vigtigt, at varmemåleren bliver aflæst ved fraflytningstidspunktet, og at vi får aflæsningen og kontaktoplysninger på den nye ejer samt din nye adresse. Så laver vi en slutopgørelse og sender den til dig. Som sælger er dit ansvar, at vi modtager oplysningerne. Send dem til info@ggfjernvarme.dk. Læs mere om, hvad du skal gøre, hvis du skal flytte.
Skal jeg regulere på fjernvarmeanlægget, når fyringssæsonen går i gang og slutter?
Er dit fjernvarmeanlæg leveret som en Model A-aftale eller de nu udgåede Lejeordning og Plusaftale, behøver du normalt ikke at ændre indstillingerne på dit anlæg efter årstiden. Anlægget er forsynet med en temperaturføler, som holder øje med udetemperaturen og automatisk regulerer anlægget derefter. Hvis du mangler varme (nok) i overgangen mellem, sensommer og efterår, så hent vejledningen til, hvordan du ændrer varmeudkoblingstemperaturen her.
Hvis du selv har købt dit fjernvarmeanlæg gennem en VVS’er, så tjek betjeningsvejledningen eller kontakt din VVS’er.
Hvem ejer min fjernvarmeinstallation?
Din fjernvarmeinstallation består af to dele: En stikledning fra vejen og ind til din ejendom og en fjernvarmeboks inde i huset.
Stikledningen ejer vi altid. Hvis du eller andre får brug for at grave dybt på din grund, så kontakt os, inden du/I går i gang.
Hvis du har en Model A-aftale, så ejer vi også fjernvarmeboksen i dit fyrrum – og det er også os, der sørger for at servicere og vedligeholde den. Hvis du selv har købt fjernvarmeboksen som en del af en Model B-aftale eller andet, så ejer du den selv – og derfor har du selv ansvaret for at servicere og vedligeholde den.
Hvis du har den udgåede Plusaftale eller Lejeordning, så ejer du fjernvarmeboksen, men som en del af aftalen, servicerer og vedligeholder vi den i de første 20 år.
Er du i tvivl, så kontakt os.
Hvad gør jeg, hvis jeg oplever problemer med mit fjernvarmeanlæg?
Dit fjernvarmeanlæg er en rigtig arbejdshest. Det er vant til at bestille noget og er meget driftsstabil. Skulle du mod forventning opleve problemer med anlægget, er der et par få ting, du skal tjekke, inden du kontakter os. Så finder vi ud af, om problemerne skyldes fjernvarmeanlægget eller dit centralvarmeanlæg. Følg vejledningen her.
Hvad er ’incitamentstakst’ og ‘returtemperatur’?
Det varme vand, som du modtager fra fjernvarmenettet, er mellem 60 og 100°C. Fjernvarmeanlægget hos dig sender varmen videre til vandet i dit centralvarmesystem, som bruger af energien og dermed afkøler vandet. Herefter sender systemet det køligere vand retur til fjernvarmeværket, hvor det bliver varmet op igen. Jo mere varme fjernvarmevandet afgiver hjemme hos dig, jo bedre udnytter vi energien. Hvis du har Model A, sørger vi for at holde øje med dette for dig.
Se en film på under 2 minutter om, hvordan det foregår.
Temperaturen på det vand, som sendes tilbage til fjernvarmeværket fra dit anlæg, hedder returtemperaturen. Hvis returtemperaturen i gennemsnit over et år er højere end 43°C, koster det en afgift. Omvendt er der refusion at hente, hvis temperaturen er lavere. Afregningen sker efter det, som hedder incitamentstakst. Hvis du har Model A, tager vi ansvaret for denne del, og du skal ikke afregne incitamentstakst.
Se alle takster, og læs leveringsbestemmelserne her.
Klik også her for at læse vores spareråd.
Hvor finder jeg min årsopgørelse?
Hvis du har tilmeldt dig Betalingsservice, får du hvert år din årsopgørelse for året før i begyndelsen af februar. Sammen med årsopgørelsen modtager du dit budget for indeværende år og din aconto-opkrævning for det første kvartal af indeværende år. Du finder dokumenterne i din netbank.
Hvis du ikke er tilmeldt Betalingsservice, vil du modtage din årsopgørelse, dit budget og aconto-opkrævninger som almindeligt brev med posten.
Læs, hvordan du løbende aflæser dit forbrug, forstår din varmeopgørelse eller tilmelder dig Betalingsservice.
Fandt du ikke svar på dine spørgsmål? Så kontakt os.